ՄԵԾ ՊԱՀՔ
id569Մեծ պահքը տարվա ամենաերկարատև
պահքն է, բայց այն մեծ է կոչվում նաև այն պատճառով, որ նվիրված է և նախորդում է քրիստոնեության մեծագույն տոնին՝
Զատիկին: Այս
պահքը պատմականորեն կայացել է աստիճանաբար՝ ունենալով տարբեր տևողություններ:
Հայ Եկեղեցու ներկայիս ավանդությամբ Մեծ պահքն ընդգրկում է
Բուն բարեկենդանից մինչև
Զատիկ ընկած 7 շաբաթները: Թեև նշյալ՝ առաջին և վերջին
կիրակիները պահեցողության օրեր չեն, սակայն ներառված են Մեծ պահքի
խորհրդի մեջ, քանզի առաջինը՝
Բուն բարեկենդանը,
խորհրդանշում է
դրախտը, որտեղ և
պատվիրանով սկզբնավորվեց
պահքը, իսկ վերջին օրը՝
Զատիկին,
պահքը լուծարվում է միայն
ս. հաղորդությունից հետո: Այսպես Մեծ պահքը, ներառելով առաջին և վերջին
կիրակիները, կազմում է 50 օր: Ըստ
Սուրբ Գրքի՝ 50-ը հոբելյանական թիվ է և ազատության
խորհրդանիշ, քանի որ, համաձայն մովսիսական
օրենքի, 50-րդ տարում բոլոր ծառաներն ազատություն էին ստանում [տե՛ս [
Ղևտ. 25.9-13]: Ուստի և Մեծ պահքի այս 50 օրերը
վարդապետները մեկնաբանում են իբրև
մեղքից ազատագրվելու
խորհրդանիշ, քանզի «ամեն ոք, ով մեղք է գործում, մեղքին ծառա է» [
Հովհ. 8.34], իսկ Մեծ պահքի հիսնօրյա
ապաշխարությունը կոչված է մարդուն սրբագործել
մեղքերից: Արդ, ինչպես որ հին ուխտում 50-րդ տարվա
քավության օրը շեփոր էին հնչեցնում և ազդարարում ծառաների ազատագրումը, այդպես էլ Մեծ պահքի 50-րդ օրը՝
Զատիկին,
քրիստոնյաները ցնծում են
Քրիստոսի հարությամբ, որով Նա մարդկային բնությունը
հարություն տվեց
մեղքի մահից: Այսպես քրիստոնեական մեծագույն տոնը՝
Քրիստոսի հարության հիշատակը,
Եկեղեցին պատվում է հիսնօրյա պահեցողությամբ՝ ոչ միայն
խորհրդանշելով նրա համատիեզերական հոբելյան լինելը, որով ազդարարվեց
մահվան վախճանը և սկիզբը անվախճան կյանքի, այլև՝ նպաստելով այդ մեծ և անճառելի
խորհրդի կայացմանը յուրաքանչյուր
քրիստոնյայի կյանքում՝ կատարյալ
ապաշխարությամբ և
մեղքերի քավությամբ մտնելու «Տիրոջ ուրախության մեջ» [
Մատթ. 25.21]: Այս պատճառով Մեծ պահքի եկեղեցական
աստվածպաշտության համակարգը՝
ընթերցվածքներով,
շարականներով և ողջ խորհրդաբանությամբ, խորապես արտացոլում է այս երկու կողմերի՝ Տիրոջ փրկագործության
աստվածաբանական խորհուրդների և մարդու
բարեպաշտական ճիգերի միասնությունը:
Աստծո Գառը վերցրեց մարդկանց
մեղքերը՝
պատարագելով Իրեն
խաչի վրա, և այդ
խորհուրդը մարդու էության մեջ կայանում է միայն նրա փոխադարձ պատարագմամբ՝ որպես հոգևոր
սիրո պատասխան ինքնանվիրում հոգևոր
սիրուն: Եվ ահա, Մեծ պահքն այն
օրհնված շրջանն է, որը նպաստում է
քրիստոնյային առավելագույնս դրսևորել այդ
սերը, քանզի միավորվելով զգոնության ու
ապաշխարության, հարատև զղջման և հաճախակի
խոստովանության հետ՝ տևական
պահքը լրջագույն առիթ է հիմնովին փոխելու գիտակցությունը դեպի բարին, թոթափելու չար սովորությունները և արմատանալու ճշմարիտ
բարեպաշտության մեջ:
Մեծ պահքն ավանդաբար կրում է նաև Քառասնորդական պահք անվանումը, քանզի սկզբնական շրջանում այն տևել է ընդամենը 40 օր՝ Տիրոջ՝ անապատում պահած
պահքի օրերի թվով: Սկսվելով
Զատիկից 6 շաբաթ առաջ՝
պահքն ավարտվել է Ավագ ուրբաթ՝ 40-րդ օրը: Ու թեև հետագայում այդ 6 շաբաթները կանոնակարգվեցին ոչ թե ներառելով
Ավագ շաբաթի օրերը, այլ՝ հավելվելով նրանց, և
պահքի ընդհանուր տևողությունը դարձավ 7 շաբաթ, այնուհանդերձ պահպանվեց
պահքի «քառասնորդական»
խորհրդանշական անվանումը: Որոշ ծիսագիտական դասագրքերում Մեծ պահքը նույնացվում է «Քառասնորդական պահք» արտահայտության հետ և ներկայացնում առաջին երկուշաբթիից մինչև
Ղազարոսի հարություն ընկած քառասնօրյա ժամանակահատվածը, իսկ
Ավագ շաբաթը դիտվում է իբրև Մեծ պահքին հաջորդող առանձին շաբաթապահք: Բայց, ըստ
Հայ Եկեղեցու դասական
ավանդության, Մեծ պահքն ընդգրկում է այս երկու հատվածները և ավարտվում միայն
Զատիկին, որի պատվին էլ սահմանվել է: Իսկ «քառասնորդական» բառը հիմնականում կրում է
խորհրդանշական իմաստ, թեև երբեմն, վերաբերում է
Ավագ շաբաթին նախորդող շրջանին:
Ժամանակին շրջանառվել է նաև այն տեսակետը, թե Մեծ պահքը Քառասնորդական է կոչվում այն պատճառով, որ բուն պահեցողության օրերը 40 են, քանի որ
պահքից դուրս են մնում
Մեծ պահքի կիրակիներն իբրև
ուտիքի օրեր: Այս կարծիքը խիստ հանդիմանվել է
Հայ Եկեղեցու վարդապետների կողմից որպես որկրամոլության դրդմամբ
պահքն ընդհատելու պատրվակ: Քանզի թեև Մեծ պահքի շաբաթ և
կիրակի օրերին
աստվածպաշտության կարգը պահոց չէ, բայց սա վերաբերում է
ծիսական, այլ ոչ թե
ճգնավորական կողմին: Ուստի սահմանված պահեցողությունը պետք է տևի անընդմեջ 48 օր՝ առաջին երկուշաբթիից մինչև
Զատիկ, և չխախտվի նաև
Տյառնընդառաջի կամ
Ավետման տոներին, որոնք երբեմն զուգադիպում են պահոց շրջանի հետ: Քանզի
պահքի տևականության ընդհատմամբ խափանվում է նրա ցանկալի արդյունքը՝ մարմնի նվաղումը, որի շնորհիվ տկարանում են կրքերը, և չափավորվում ցանկությունները, նրբանում է մտքի տեսումը, և առավելանում հոգու շնորհընկալությունը: Այս հոգևոր փորձառությունը նախկինում դրդել է շատ
քրիստոնյաների, մանավանդ
վանականներին, Մեծ պահքն անցկացնել առավել խիստ պահեցողությամբ՝ հաճախակի կամ տևական ծոմապահությամբ կամ էլ միայն աղ ու հաց ճաշակելով: Այս պատճառով այս պահքի օրերը
Հայ Եկեղեցում կոչվում են նաև աղուհացի օրեր:
Մեծ պահքի ընթացքում,
Բուն բարեկենդանից մինչև
Ծաղկազարդ, փակվում է խորանի վարագույրը՝
խորհրդանշելով նախամարդու արտաքսումը
դրախտից, և չի բացվում անգամ կիրակնօրյա
պատարագի ժամանակ: Նախկինում վարագույրի փոխարեն փակվել է եկեղեցու դուռը, բոլոր արարողությունները կատարվել են գավթում, իսկ շաբաթ և
կիրակի օրերի
պատարագները կատարվել են միայն մեկ
քահանայի մասնակցությամբ՝ փակ դռնով: Այդպիսին է եղել նաև
Ծաղկազարդի պատարագը, և եկեղեցու դուռը բացվել է միայն այդ օրը երեկոյան՝ Դռնբացեքի արարողության ավարտին՝
խորհրդանշելով արդարների մուտքը
երկնքի արքայություն: Փակ դռան կամ վարագույրի այս շրջանում, փաստորեն, ողջ հավատացյալ ժողովուրդը հայտնվում է
երախաների՝ դեռևս չմկրտվածների կարգավիճակում՝ այդպիսով անլուր խոստովանելով իր թերացումը
մկրտության շնորհին հարիր կյանքով ապրելու մեջ, նաև՝ իբրև վշտալից խթան՝ կորցրածը վերագտնելու համար առավելագույն ճիգերով դիմելու տևական
ապաշխարության, որը համարվում է երկրորդ ավազան:
Եկեղեցու հայրերը Մեծ պահքը համարում են դեպի
Զատիկի բարձունք տանող հոգևոր ճամփորդություն՝ իր որոշակի հանգրվաններով, որոնցում ի մի է բերվում անցած փորձառությունը, և տրվում է ճանապարհը շարունակելու նոր ուղղություն և զորություն: Այդպիսի հանգրվաններ են Մեծ պահքի շաբաթ և
կիրակի օրերը: Շաբաթ օրերը
սրբերի հիշատակության օրեր են, իսկ
կիրակիներից յուրաքանչյուրը կրում է առանձին անուն՝ կապված Մեծ պահքի էությունն ու նպատակը բացահայտող իմաստների հետ: Այսպես,
Բուն բարեկենդանից մինչև
Ծաղկազարդ միմյանց հաջորդում են
Արտաքսման,
Անառակի,
Տնտեսի,
Դատավորի և
Գալստյան կիրակիները, որոնցում արծարծվող
խորհուրդները, ս հայրերի
իմաստուն հոգածությամբ, Մեծ պահքի ճամփորդին առաջնորդում են դեպի հոգևոր կատարելություն: