ՄԵԾ ՊԱՀՔԻ ԿԻՐԱԿԻՆԵՐ
id570Մեծ պահքի կիրակիները, ինչպես ցանկացած
կիրակի,
աստվածաբանորեն և ծիսաբանորեն դուրս են
պահքից և նրա հիմնական բովանդակությունից՝ հոգևոր սգից ու ապաշավանքից, քանի որ
կիրակին վեր է սովորական ժամանակից և միշտ կրում է
հարության ու անվախճան գոյության ուրախարար և տոնական
խորհուրդը: Սակայն Մեծ պահքի կիրակիներն իրենց անժամանակ բարձունքից անդրադառնում են ընթացիկ ժամանակի
խորհրդին, որպեսզի ուղղորդեն այն դեպի անժամանակ հավիտենություն, քանզի
Մեծ պահքը հոգու ճամփորդությունն է ժամանակից դեպի հավիտենություն,
մեղքից անմեղություն և
մահից անմահություն: Ուստի
Մեծ պահքի յուրաքանչյուր
կիրակի այն խորհրդական հանգրվանն է, որտեղ աստվածապաշտ ճամփորդը մի պահ կանգ է առնում՝ վերաիմաստավորելու իր ընթացքը և անմահության աղբյուրի
լույսով լիցքավորելու իր ժամանակավոր տարագրությունը:
Մեծ պահքի կիրակնօրյա
աստվածպաշտությունը՝ իր
շարականներով,
ընթերցվածքներով և
քահանայի՝ օրվա
խորհուրդը մեկնաբանող
քարոզով, իմացական սնունդ է և գործնական ուղեցույց՝ մինչև հաջորդ հանգրվան պատշաճ խորհրդածություններով,
աղոթքով ու
բարեպաշտական ճիգերով ընթանալու համար: Հակիրճ կերպով այդ
կիրակիների իմաստն ու նրանց ընդհանուր կապը կարելի է ներկայացնել այսպես:
Բուն բարեկենդանը,
խորհրդանշելով հանդերձ
դրախտային կյանքի վայելչությունը, որոշակիորեն շեշտադրում է այն իրողությունը, որ
պահքի պատվիրանը տրվել է հենց
դրախտում, ինչի հիման վրա էլ այս
կիրակին ներառված է
Մեծ պահքի խորհրդում՝ դառնալով տևական պահեցողության և
ապաշխարության նախապատրաստություն և մեկնակետ: Այս օրը
Եկեղեցին ուխտադրվում է,
Փրկչի քառասնօրյա
պահքի օրինակով և Նրա կամավոր
խաչելության խորհրդով, պահեցողությամբ մեռնել
մեղքի համար, որպեսզի Նրա հետ էլ
հարություն առնի:
Արտաքսման կիրակի օրը վերապրվում է անհնազանդության հետևանքով մարդու՝
դրախտից արտաքսվելու ողբերգությունը ոչ միայն ուժգնացնելու համար կորցրածը վերագտնելու ձգտումը, այլև՝ խորապես գիտակցելու, որ ներկայում՝ բոլոր երկրային արժեքներով ու հրապույրներով հանդերձ, մարդկությունը գտնվում է թշվառ աքսորավայրում, հեռու է իր գոյության կոչվածությունից և զուրկ իր ճշմարիտ արժանապատվությունից, եթե չի հանգրվանում
Եկեղեցու հանձանձող գրկում:
Անառակի կիրակին այսպես է կոչվում այս օրն ընթերցվող «Անառակ որդու վերադարձը»
առակի [
Ղուկ. 15.11-32] առիթով, որը
խորհրդանշում է այս
աշխարհի ողջ ունայնությունը խորապես ապրած հոգու կամավոր
դարձը դեպի իր ամենահարուստ Հայրը՝
Աստված, բոլոր զորություններով շրջվելը
աշխարհից ու
մեղքի ծառայությունից և վերահաստատվելը հայրական տանը՝ սուրբ
Եկեղեցում՝ որպես միակ ապաստարանում:
Տնտեսի կիրակին հավատարիմ և անիրավ տնտեսների մասին
առակներով [տե՛ս
Ղուկ. 12.42-48,
16.1-8] ուսուցանում է հայրական տուն վերադարձած որդուն՝
Եկեղեցում հանգրվանած
քրիստոնյային, սեփական հոգու տնտեսությունը վարելու, իր «փրկության համար աշխատելու» [տե՛ս
Փլպ. 2.12] հիմնական սկզբունքները՝ զգոնություն ու արթնություն, հաճախակի ինքնաքննություն և
խոստովանություն, ներողամտություն ու
ողորմածություն, որոնցով կարելի է խուսափել բարոյական պարտքերի կուտակումից և պատրաստ լինել հոգևոր հաշվետվության:
Դատավորի կիրակին հորդորում է չբավարարվել պարտքերի թեթևացմամբ, այլ ձգտել մտքի և անձնիշխան կամքի արդար դատողությամբ այնպես կառավարել հոգին ու մարմինը, որ նրանք լիովին սրբվեն
մեղքից և նորոգվեն՝ վայելելով երկնային
շնորհը: Այս ձգտումը հանգեցնում է հարատև զղջավոր
աղոթքի, որով
քրիստոնյան անձանձիր թակում է
երկնքի դռները՝ ի վերջո ստանալու համար
Սուրբ Հոգու մխիթարությունը:
Գալստյան կիրակին վերաբերում է
Փրկչի առաջին և երկրորդ գալստյան
խորհրդին, որով ամբողջացնում և ավարտին է հասցնում
Մեծ պահքի հոգևոր ճամփորդությունը՝ այն մերձեցնելով
Ավագ շաբաթի խորհրդավոր մուտքին: Այսօրվա վախճանաբանական խորհրդածությունները, դրդելով մշտապես «վերին բաների մասին խորհել» [
Կող. 3.2] և ամեն մի օրն ապրել իբրև կյանքի վերջին օր, կոչված են ողջ հոգևոր ընթացքն իմաստավորել նրա վերջնական նպատակով, այն է՝ կատարյալ
առաքինությամբ դառնալ Սուրբ Երրորդության բնակարան:
Այսպես Մեծ պահքի կիրակիների
խորհուրդները ոչ միայն արծարծում են մարդկության ողջ պատմությունը՝ նախամարդու անկումից մինչև փրկագործություն և անվախճան հավիտյան, այլև ծանուցում են այն կարևորագույն
բարեպաշտական սկզբունքները, որոնք հասունացնում են
քրիստոնյայի հոգևոր ընթացը մինչև հասնելը «կատարեալ մարդու աստիճանին» [
Եփես. 4.13]: