ԱՍՏՎԱԾԱՇՈՒՆՉ ՄԱՏՅԱՆ (ՍՈՒՐԲ ԳԻՐՔ)
id056Քրիստոնեության այս սրբազան մատյանը ստեղծվել է շուրջ մեկուկես հազարամյակի ընթացքում՝ սուրբ
մարգարեների և
առաքյալների ձեռքով: Այն տարբերվում է բոլոր մյուս հոգևոր գրվածքներից նրանով, որ ամբողջովին ներկայացնում է
Աստծո հայտնությունը, քանի որ նրա հեղինակները
Աստծո ընտրյալներն են և իրենց գրքերը գրել են
Սուրբ Հոգու կենդանի ներշնչմամբ, Տիրոջ կամքով և հրամանով: Այս պատճառով այս մատյանը կոչվում է աստվածաշունչ, այսինքն՝
Աստծո շնչով գրված, ինչպես նաև Սուրբ Գիրք՝ իբրև
Աստծո սրբազան խոսքը՝ տրված մարդկությանը:
Սուրբ Գիրքն
Աստծո նախախնամությամբ ճշմարիտ տեղեկություններ է պարունակում աշխարհի և մարդու ստեղծման,
չարի, տառապանքի ու
մահվան առաջացման մասին, պատասխանում է մեզ հուզող կարևորագույն հարցերին: Սուրբ Գրքով հաղորդակցվում ենք
Աստծո իմաստությանն ու
սրբությանը, իմանում Նրա կամքը ի դեմս
օրենքների և
պատվիրանների, ճանաչում Նրա
սերը մարդկության հանդեպ, Նրա հավատարմությունն ու ողորմածությունը, ստանում նախազգուշացումներ և հանդիմանություններ, ինչպես նաև
հայտնություններ գալիք իրադարձությունների մասին:
Եկեղեցու բոլոր՝ թե՛
դավանական, թե՛
աստվածպաշտական սկզբունքները հիմնված են Սուրբ Գրքի վրա:
Յուրաքանչյուր մարդու համար Աստվածաշունչ Մատյանը ամենաիմաստուն և ամենամտերիմ զրուցակիցն է, քանի որ այն ընթերցելիս, հիրավի,
Աստված է խոսում մեզ հետ՝
օրհնելով և մխիթարելով, իմաստնացնելով ու զորացնելով, խրատելով ու հանդիմանելով և մղելով գործնական
ապաշխարության:
Սուրբ Գիրքը՝ իր բազմաբնույթ գրքերով,
Աստծո և մարդու փոխհարաբերության իսկական վկայարան է: Նրանում տեղ են գտել թե՛ ժողովուրդների պատմություններ ու հրաշքներ, թե՛ սրբակեցության
կանոններ և
օրենքներ, թե՛ շնորհառատ
աղոթքներ ու երգեր, թե՛ ուսուցողական խրատներ և
առակներ, թե՛
մարգարեություններ ու
տեսիլքներ: Սակայն Աստվածաշունչ Մատյանի առանցքը Ինքը՝
Աստծո կենդանի Բանն է՝ Հիսուս
Քրիստոս, քանզի նրա բոլոր գրքերն անուղղակի կամ ուղղակի կերպով Նրա մասին են վկայում և պատրաստում մեր սրտերը՝
հավատալու և ընդունելու Նրան, Ով եկավ և կատարեց այն ամենը, ինչ գրված էր Իր մասին՝
փրկություն պարգևելով աշխարհին:
Ոչ մի գիրք այնքան չի հրատարակվել, որքան Աստվածաշունչ Մատյանը: Այն թարգմանված է աշխարհի գրեթե բոլոր լեզուներով: Եվ սա
Աստծո Որդու կամքի իրագործումն է. «Նախ պետք է, որ ավետարանը քարոզվի բոլոր հեթանոսների մեջ» [
Մարկ. 13.10]:
Սուրբ Գիրքը բաժանվում է երկու հիմնական մասերի՝ Հին և Նոր Կտակարանների կամ ուխտերի:
Հին Կտակարանը վկայարանն է այն
ուխտի, որ
Աստված Մովսես մարգարեի ձեռքով կնքեց
Իսրայելի հետ, իսկ Նոր Կտակարանը նոր
ուխտն է՝ կնքված նոր
Իսրայելի՝
քրիստոնյաների հետ Հիսուս
Քրիստոսի միջնորդությամբ:
Հին Կտակարանի մեջ են մտել բոլոր այն գրքերը, որոնք գրվել են նախքան
Քրիստոսի գալուստը: Դրանք, ըստ էության,
Քրիստոսի մասին վկայող, շատ իրողություններով Նրա գործը
խորհրդանշող, Նրա ավետաբերը հանդիսացող բազմաթիվ իրադարձությունների,
հայտնությունների և
մարգարեությունների ժողովածու են: Իսկ Նոր Կտակարանի գրքերը գրվել են
Քրիստոսի գալուստից հետո՝ ներկայացնելով Նրա կյանքն ու
տնօրինությունները, և ցույց են տալիս
շնորհ և
քավություն ստացած մարդկության նոր փուլը:
Հին
ուխտը համարվում է ստվերը նոր
ուխտի, նրա նախապատրաստությունը, իսկ նոր
ուխտը իրականացումն ու կատարումն է հնի՝ ի դեմս Հիսուս
Քրիստոսի և Նրա
փրկագործության:
Սուրբ Գրքի կանոնը
Ի թիվս աստվածային գրքերի, քրիստոնեության առաջին դարերում ի հայտ եկան զանազան այլ գրքեր, որոնց հեղինակները հավակնում էին իրենց երկերը ներկայացնել իբրև սրբազան գրքեր: Բացի այդ, առաջին
քրիստոնյաների շրջանում մեծ տարածում և գործածություն ունեցող, դեռևս մ. թ. ա. III դ. Եբրայերենից հունարեն թարգմանված, այսպես կոչված «Յոթանասնից թարգմանության» գրքում ընդգրկված էին գրքեր, որոնք բացակայում էին եբրայական բնագրում և չունեին աստվածային գրքերի արժեքն ու հեղինակությունը: Ուստի և այս խառնակությունից խուսափելու համար
Եկեղեցու հայրերը
կանոն հաստատեցին, ըստ որի՝ հավաստի և անառարկելիորեն աստվածային ճանաչվեցին 66-ը (հինկտակարանյան 39 և նորկտակարանյան 27 գրքեր), որոնք կոչվեցին
կանոնական, իսկ մյուսները կոչվեցին ոչ
կանոնական: Սակայն վերջիններից որոշ գրքեր, չլինելով հանդերձ աստվածային և անսխալ, իրենց օգտակար և ուսուցողական նշանակության շնորհիվ նույնպես ներառվեցին Սուրբ Գրքի մեջ իբրև երկրորդականոն գրքեր: Բոլոր մնացած գրքերը բնորոշվեցին իբրև վնասակար ու կեղծ և մերժվեցին
Եկեղեցու կողմից՝ անվանվելով պարականոն:
Ինչպես հայտնի է, V դարում, գրերի գյուտից անմիջապես հետո, Սուրբ Գիրքը թարգմանվեց հայերեն: Այդ թարգմանության մեջ տեղ գտան 9 երկրորդականոն գրքեր. Ուստի և հայերեն Աստվածաշունչը բաղկացած է 75 անուն գրքից:
Հին Կտակարանի գրքերը
Հին Կտակարանը բաղկացած է 4 հիմնական մասերից՝ օրենսդրական, պատմական, ուսուցողական, մարգարեական:
Օրենսդրական գրքեր
Ներկայացնում է
Մովսես մարգարեի ձեռքով գրված 5 օրենսդրական գրքերի ժողովածուն, որը կոչվում է Հնգամատյան, ինչպես նաև
Օրենքի մատյան կամ պարզապես
Օրենք (եբրայերեն՝ Թորա): Հնգամատյանը Հին Կտակարանի հիմքն է և նրանում այնպիսի տեղ է զբաղեցնում, ինչպիսին
Ավետարանները՝ Նոր Կտակարանում: Այն բաղկացած է հետևյալ 5 գրքերից՝ Ծննդոց, Ելք, Ղևտական, Թվեր, Երկրորդ օրենք:
Ծննդոց
Կոչվում է նաև Գիրք արարածոց: Պատմում է աշխարհի և մարդու ստեղծման, նախամարդու
մեղանչման ու
դրախտից վտարման, մարդկության նախահայրերի,
համաշխարհային ջրհեղեղի և նրանից հետո աշխարհի նորոգության, ինչպես նաև
Իսրայելի նախահայրերի և ընտրյալ ժողովրդի ստեղծման մասին, որից պետք է սերվեր աշխարհի
Փրկիչը:
Ելք
Գրքում շարունակվում է Տիրոջ ընտրյալ ժողովրդի պատմությունը
Հովսեփ Գեղեցիկի մահից մինչև
վկայության խորանի կառուցումը: Նկարագրված է
Իսրայելի ժողովրդի ծանր ստրկությունը Եգիպտոսում,
Մովսես մարգարեի առաջնորդությամբ այնտեղից նրանց դուրս գալը, պատմվում է նաև Սինա լեռան վրա
Աստծո կողմից ժողովրդին տրված
Տասնաբանյա օրենքի և նրա հետ կնքած
ուխտի մասին:
Ղևտական
Այս գիրքը գրեթե ամբողջությամբ օրենսդրական է, որի գլխավոր գաղափարն է
Իսրայելից Աստծո ժողովուրդ կազմելը: Գրքում հանգամանորեն շարադրվել և իր հետագա զարգացումն է գտել Ելքում տրված
օրենքը: Նրանում զետեղված են
զոհաբերությանը,
քահանաներին, սննդին, հիվանդություններին, մաքրությանն ու անմաքրությանը,
իսրայելացիների անձնական
սրբությանը,
ծեսերին և տոներին վերաբերող
կանոններ: Բոլոր այդ արարողությունները, սակայն, «գալիք բարիքների ստվերն ու կերպարանքն» էին [
Եբր. 10.1] և նախօրինակը
Աստծո Գառի, որ «Ինքն Իրեն որպես անարատ պատարագ մատուցեց Աստծուն» [
Եբր. 9.14]:
Թվեր
Այսպես է կոչվում երկու մարդահամարների պատճառով, որոնք նկարագրված են գրքի առաջին 3 գլուխներում: Մյուս գլուխներում պատմվում է անապատում
Իսրայելի ժողովրդի 40-ամյա դեգերումների մասին, շարադրված է
օրենքի բովանդակությունը, որ տրվեց
Իսրայելին անապատով անցնելու ժամանակ: Այն պատմում է նաև
իսրայելացիների և այլ ժողովուրդների միջև եղած պատերազմների մասին:
Երկրորդ օրենք
Պարունակում է անապատում ծնված
Իսրայելի նոր սերնդին տրված
օրենքի կրկնությունը: Պատմվում է ժողովրդին
Ավետյաց երկիր հասցնելու
առաքելությունը Մովսեսի կողմից Հեսուի վրա դնելու, ինչպես նաև
Մովսեսի կյանքի վերջին օրերի մասին:
Պատմական գրքեր
Ներկայացնում են
Իսրայելի պատմությունը
Ավետյաց երկիր մտնելուց մինչև հռոմեական իշխանության դեմ մղվող ազատագրական պայքարը:
Նավեի որդի Հեսուի գիրքը
Պատմվում է
Ավետյաց երկրի գրավման մասին, նաև՝ թե ինչպես Հեսուն այն բաժանեց 12 մասի՝ ըստ
Իսրայելի 12 ցեղերի, ինչը հայրերին տրված և
Մովսեսի հետ նորոգված խոստման իրականացումն էր:
Իսրայելացիների բնակեցումը
Ավետյաց երկրում մեր Տեր Հիսուս
Քրիստոսի կողմից կյանքի կոչված
շնորհի ուղու նախօրինակն էր:
Դատավորներ
Նկարագրված է Հեսուի
մահից մինչև առաջին թագավորության հաստատումն ընկած ժամանակաշրջանը, որի ընթացքում, միմյանց հաջորդելով, երկիրը կառավարում էին մերթ արդար, մերթ անօրեն դատավորներ: Գրքում հանդիմանվում են
կռապաշտության հակում ցուցաբերած
Իսրայելի ցեղերը: Որոշակիորեն շեշտվում և հաստատվում է այն գաղափարը, որն արտահայտվում է Եսայու
մարգարեության մեջ. «Եթե հոժար լինեք և լսեք Ինձ, կճաշակեք երկրի բարիքները. Իսկ եթե չկամենաք Ինձ լսել, սո՛ւրը պիտի ուտի ձեզ» [
Ես. 1.19-20]:
Հռութ
Գիրքը դատավորների ժամանակաշրջանում ապրած հեթանոս Հռութի մասին է, որն ընդունում է հրեական կրոնը: Հռութին կնության է առնում Բոոս անունով մի հրեա, և նրանք դառնում են Հեսսեի և
Դավիթ թագավորի նախնիները: Այդպիսով, այլազգի Հռութը տեղ է գտնում
Քրիստոսի նախօրինակի՝ Դավթի ազգաբանության մեջ: Այս առումով Հռութի գիրքը
մեսիական բնույթ ունի, քանզի
Աստծո շնորհը տարածվում է նաև հեթանոսների վրա:
Ա և Բ Թագավորություններ
Այս երկու գրքերը նախկինում մեկ գիրք են կազմել: Նրանց հեղինակն է համարվում
Սամուել մարգարեն: Գրքերում պատմվում է
Իսրայելի առաջին թագավոր Սավուղից մինչև Դավթի թագավորության ավարտն ընկած ողջ ժամանակաշրջանի մասին:
Գ և Դ Թագավորություններ
Սրանք նույնպես նախկինում կազմել են մեկ գիրք և
Սամուելի գրքերի շարունակությունն են հանդիսանում: Պատմվում է
Սողոմոնի, նրա
իմաստության ու
փառքի,
Երուսաղեմի Տաճարի կառուցման, ինչպես նաև
Սողոմոնի մահից հետո տեղի ունեցած երկպառակության մասին, որի հետևանքով առաջանում են երկու առանձին՝
Իսրայելի և Հուդայի թագավորությունները, որոնք երկուսն էլ ի վերջո կործանվում են, և ողջ ժողովուրդը գերեվարվում է Բաբելոն:
Ա և Բ Մնացորդաց
Սկզբում ամբողջական գիրք են կազմել: Դրանք հիմնականում կրկնում են Ա, Բ, Գ, Դ Թագավորությունների պատմական իրադարձությունները և լրացնում մի կողմ մնացած (այստեղից՝ անվանումը) տվյալներով: Գրքերում համառոտ կերպով ներկայացված է
Իսրայելի ժողովրդի տարեգրությունը մինչև
բաբելոնյան գերությունն ու վերադարձը: Պատումի կենտրոնական թեման է
Երուսաղեմի Տաճարը և նրանում իրականացվող պաշտամունքը, որ մեծ մխիթարություն է գերությունից ազատագրված ժողովրդի համար:
Ա Եզրաս (երկրորդականոն)
Հունարեն բնագրով գոյություն ունեցող այս գիրքը կրկնում է Բ Մնացորդացի, Բ Եզրասի և Նեեմիի գրքերի պատմությունները՝ աննշան փոփոխություններով և միայն մի ինքնատիպ մասի հավելմամբ: Շարունակում է հրեաների պատմությունը
բաբելոնյան գերությունից վերադառնալուց մինչև Եզրասի բարեփոխությունները:
Բ Եզրաս
Հրեական
կանոնում այս գիրքը միավորված է եղել Նեեմիի գրքի հետ: Գրքի հեղինակը ղևտացի
քահանա Եզրասն է, որը նկարագրում է
բաբելոնյան գերությունից Իսրայելի ժողովրդի դարձը
Երուսաղեմ, տաճարի շինարարությունը, վերածնվող հայրենիքում
օրենքի և
աստվածպաշտական կարգերի վերականգնման ընթացքը:
Նեեմիի գիրքը
Պատմվում է Նեեմիի գլխավորությամբ
Երուսաղեմում հրեաների վերաբնակեցման, քաղաքի պարիսպների շինարարության, ինչպես նաև հրեաներին այլազգիներից ու նրանց ազդեցությունից զերծ պահելու նախանձախնդրության մասին:
Եսթերի գիրքը
Այս գիրքը պատմում է կոտորածից
Իսրայելի ժողովրդի ձերբազատվելու մասին, որն
Աստծո նախախնամությամբ իրականացավ Եսթեր անունով մի կնոջ միջոցով:
Հուդիթ (երկրորդականոն)
Այս գիրքը հրեուհի Հուդիթի հերոսական արարքի մասին է, որի շնորհիվ ընտրյալ ժողովուրդը հաղթեց թշնամուն:
Տոբիթ (երկրորդականոն)
Գիրքը պատմում է Տոբիթի
բարեպաշտ ընտանիքի մասին, որը ենթարկվելով
փորձությունների ու նեղությունների՝ ի վերջո արժանանում է
Աստծո մեծ
ողորմությանը Ռափայել
հրեշտակի միջոցով:
Ա և Բ Մակաբայեցիներ (երկրորդականոն)
Գրքերը նկարագրում են հելլենիստական շրջանում հրեա ժողովրդի հետ պատահած աղետալի իրադարձությունները, որոնց ժամանակ ավերվեց ու պղծվեց
Երուսաղեմի Տաճարը:
Հավատի և հայրենիքի հանդեպ մեծ նախանձախնդրությամբ տոգորված Մակաբայեցի եղբայրների գլխավորած ապստամբությունը պսակվեց կրոնական, այնուհետև նաև քաղաքական ազատության ձեռքբերումով:
Գ Մակաբայեցիներ (երկրորդականոն)
Գիրքը, որ կազմվել է ավելի վաղ, քան Ա և Բ Մակաբայեցիների գրքերը, նկարագրում է Եգիպտոսում
Քրիստոսից շուրջ 200 տարի առաջ ապրած հրեաների հալածանքները, որոնց մեջ
Աստված հրաշքով պահպանում է Իր ժողովրդին. Հրեաների վրա արձակված ռազմական փղերը ետ դառնալով կոտորում են դահիճներին: Պատմվում է նաև, թե ինչպես եգիպտական թագավորին չհաջողվեց մտնել
Երուսաղեմի Տաճարի սրբություն սրբոցը:
Ուսուցողական գրքեր
Այս խմբի մեջ մտնող գրքերն արծարծում են կրոնաբարոյական
ճշմարտություններ: Սովորեցնելով խորհել և ճանաչել տալով երևույթների էությունն ու մարդկանց սրտերի խորքերը՝ այս գրքերն օգնում են, որ մեր մտածումները համահունչ դառնան աստվածադիր
օրենքներին, և ձեռք բերենք հոգևոր
իմաստություն, որի հիմքը Տիրոջ
երկյուղն է:
Սաղմոսներ
Սաղմոս նշանակում է բանաստեղծություն, հոգևոր երգ կամ
օրհներգություն: 150 հոգևոր-քնարական երգերի այս ժողովածուի զգալի մասը պատկանում է
Դավիթ թագավորի՝
Իսրայելի երգչի գրչին: Այդ իսկ պատճառով Սաղմոսարանը կոչվում է նրա անունով:
Սաղմոսներից շատերը ներթափանցված են սպասվող
Մեսիայի գալստյան
մարգարեությամբ: Անհնար է պատկերացնել քրիստոնեական պաշտամունքն առանց Սաղմոսարանի, որն
Ավետարանից հետո
քրիստոնյաների ամենասիրելի գիրքն է եղել թե՛ հնում, թե՛ այսօր:
Առակներ
Սողոմոն թագավորի Առակների գիրքն ընդգրկում է կենցաղային և հոգևոր բովանդակության խրատներ, որոնք սահմանում են մարդու գործնական կյանքի բարոյական չափանիշները:
Սողոմոնի առակները տարբերվում են մյուս ազգերի իմաստուն ասույթներից իրենց
հայտնութենական բնույթով և կրոնական ուղղվածությամբ: Իրենց պարզության շնորհիվ այս
առակները մատչելի են բոլոր տարիքի մարդկանց և օգնում են հասկանալ կյանքի իմաստը և ապրել աստվածահաճ կյանքով:
Ժողովող
Հեղինակին նույնացնում են
Սողոմոն թագավորի հետ, ինչի համար հիմք է հանդիսանում տեքստում առկա անուղղակի ցուցումը [տե՛ս
Ժող. 1.12]:
Գիրքը բովանդակում է իմաստասիրական մտորումներ աշխարհի անցավոր արժեքների (երիտասարդության,
փառքի, առողջության, հարստության, վայելքների և այլն) ունայնության մասին, որոնք երբեք չեն երջանկացնում մարդուն, եթե նրա համար ոչինչ չկա երկրային կյանքից անդին:
Երգ երգոց
Գրքի վերնագիրը բառացի նշանակում է «երգերի երգ», այսինքն՝ սրբազան գրքերի մեջ ամենագերազանց երգ:
Հեղինակը՝
Սողոմոն արքան, գովերգում է հարսի և փեսայի ջերմ
սերը, նրանց միության անսահման ուրախությունը, ինչպես նաև արտահայտում է բաժանման վիշտը: Ըստ ուղղափառ ընկալման՝ գրքի բովանդակությունն այլաբանորեն վերաբերում է
Քրիստոսի և
Եկեղեցու հոգևոր ամուսնությանը՝ մարդկային հոգու և
Սեր-
Աստծո վերջնական միավորմանը: Երգ երգոցը միաժամանակ հինկտակարանյան բարձրագույն
մարգարեությունն է
Մեսիայի մասին:
Իմաստություն Սողոմոնի (երկրորդականոն)
Սողոմոն թագավորի հեղինակությանը վերագրվող այս գիրքը կազմվել է Ալեքսանդրիայի հրեաների կողմից, հավանաբար մ. թ. ա. I դ.:
Հեղինակը կոչ է անում փնտրել
Աստծուց ելնող
իմաստությունը՝ Նրա հավիտենական հատկություններից մեկը, որը ձեռք է բերվում
աղոթքով և
առաքինության ու ամենայն բարիքի աղբյուր է հանդիսանում:
Սիրաքի իմաստությունը (երկրորդականոն)
Այս գրքի հեղինակը՝ Սիրաքի որդին, Պաղեստինում
իմաստության ուսմունքի վերջին ներկայացուցիչն է: Նրա գիրքը մեզ է հասել միայն հունարեն թարգմանությամբ: Այն համառոտ խրատների և ասույթների ժողովածու է, որտեղ հեղինակը փորձում է պաշտպանել հրեական հոգևոր և մշակութային ժառանգությունը հելլենիզմի կործանարար ազդեցություններից: Հեղինակն
իմաստությունը նույնացնում է
Մովսեսի օրենքի հետ, որի պահպանումը նա տեսնում է
աստվածպաշտական կանոնների ճշգրիտ կատարման մեջ:
Հոբի գիրքը
Գիրքն իր ներկայիս խմբագրությամբ, ամենայն հավանականությամբ, կազմվել է
Սողոմոն թագավորի օրոք: Ենթադրվում է, որ այն ստեղծվել է դեռևս մ. թ. ա. X դ.:
Հոբ Երանելու գիրքը մի արդար մարդու մասին է, որը հավատարիմ մնաց Տիրոջը նույնիսկ ծանրագույն
փորձությունների մեջ: Գրքի նպատակն է
արդարության մարդկային, թյուր ընկալման սրբագործումը աստվածային
ճշմարտությամբ:
Մարգարեական գրքեր
Գրավոր
մարգարեություններ թողած աստվածաշնչյան
մարգարեները 16-ն են, որոնց գրքերը վերնագրված են իրենց հեղինակների անուններով: Այդ
մարգարեներից 4-ը՝
Եսային,
Երեմիան,
Եզեկիելը և
Դանիելը, կոչվում են մեծ
մարգարեներ իրենց գրքերի ընդարձակության պատճառով, իսկ մյուս 12-ը՝ փոքր:
Մարգարեների գրքերում առկա
մարգարեություններն օժտված են կենդանի պատկերներով և
խորհրդանիշներով, որոնց միջոցով
Աստված հայտնել է գալիք իրադարձությունների մասին: Միաժամանակ
մարգարեների միջոցով
Աստված հանդիմանել է
իսրայելացիների՝
օրենքից խոտորված վարքը՝ կոչ անելով
ապաշխարել և ներում հայցել Տիրոջից: Սակայն
մարգարեների գրքերի կարևորագույն բովանդակությունը
Մեսիայի գալստյան և Նրա
արքայության կանխահայտնումն է:
Եսայու մարգարեությունը
Եսային (մ. թ. ա. VIII դ.)
Փրկչի մասին կանխահայտնող մեծագույն մարգարեն է: Իր հայտնած
մարգարեությունների զարմանալի ստուգության համար նրան կոչում են նաև հինկտակարանյան
ավետարանիչ:
Մարգարեն կոչ է անում
Իսրայելի ժողովրդին բոլոր դժբախտությունների մեջ
հավատալ և ապավինել միայն
Աստծուն: Գրքի առաջին մասը հիմնականում լի է քննադատական ոգով, իսկ երկրորդ մասը բովանդակում է
իսրայելացիներին ուղղված մխիթարական խոսքեր՝ կապված
բաբելոնյան գերության հետ: Այս գիրքը
սաղմոսների հետ մեկտեղ Նոր Կտակարանում ամենավկայակոչված գրվածքն է: Այն օգնում է
քրիստոնյաներին հասկանալ ավետարանական շատ
ճշմարտություններ:
Օսեեի մարգարեությունը
Օսեեն
Իսրայելի Հյուսիսային թագավորության մեջ վերջին մարգարեն է:
Գրքում հեղինակը ներկայացնում է
սերը և ամուսնությունն իբրև
Աստծո և հավատացյալների հարաբերության
խորհրդանիշ, ինչպես նաև ցույց է տալիս, որ
կռապաշտությունն ու բռնությունը դավաճանություն են Տիրոջ հանդեպ, որ
Աստված ոչ միայն արդարադատ է, այլև ողորմած:
Ամոսի մարգարեությունը
Ամոսը (մ. թ. ա. VIII դ.) մատենագիր
մարգարեների սերնդի առաջին ներկայացուցիչն է: Նախքան
մարգարեական ծառայության կանչվելը նա հասարակ հովիվ է եղել:
Գիրքը բովանդակում է Ամոսի
տեսիլքները, ժողովուրդների և
Իսրայելի անօրինությունների մերկացումը, ինչպես նաև մի պատմություն մարգարեի կյանքից: Արծարծվում է
Աստծո մեծության, իշխանության և
արդարության թեման, ինչպես նաև հիշեցվում է
օրենքի, պաշտամունքի և աղքատների իրավունքների մասին:
Միքիայի մարգարեությունը
Այս մարգարեն գործել է Հրեաստանում Աքազ և Եզեկիա թագավորների օրոք:
Նրա գիրքը բովանդակում է նախազգուշացում, սպառնալիք, մեղադրական ճառեր,
փրկության խոստումներ և այլն: Միքիան, մերկացնելով հասարակության արատները, բացահայտորեն խոսում է Սամարիայի և
Երուսաղեմի մոտալուտ կործանման մասին՝ միևնույն ժամանակ
հավատալով Իսրայելի վերջնական նորոգության և
փրկության գաղափարին: Նա
մարգարեանում է
Բեթղեհեմ քաղաքում
Փրկչի ծնվելու մասին:
Հովելի մարգարեությունը
Ենթադրվում է, որ Հովել մարգարեն
քարոզել է
Երուսաղեմում մ. թ. ա. V դ. Վերջում: Նրա գիրքը պատմում է Հրեաստանի ծանր
փորձությունների, հեթանոսներին սպասող պատժի, նաև ճշմարիտ
Աստծո և
Իսրայելի վերջնական հաղթանակի մասին:
Հովելի
զղջման,
պահքի և
աղոթքի կոչերը հետագայում ներմուծվել են քրիստոնեական
աստվածպաշտության մեջ: Նա առաջին մարգարեն էր, որը
մարգարեացավ Աստծո ժողովրդի վրա
Սուրբ Հոգու հեղման՝
հոգեգալստի մասին:
Աբդիուի մարգարեությունը
Այս ամենակարճ
մարգարեական գիրքը, որ ըստ էության
տեսիլքի նկարագրություն է, կազմվել է հավանաբար մ. թ. ա. 587 թ.ից հետո: Այն պատմում է
Մեսիայի գալստյան մասին, երբ
փրկվելու է Նրա ժողովուրդը, և սկսվելու է Տիրոջ թագավորությունը:
Հովնանի մարգարեությունը
Այս գիրքը մի ճշմարիտ պատմություն է Նինվե քաղաք
քարոզելու առաքված և կետ ձկան որովայնում 3 օր մնացած Հովնան մարգարեի մասին: Մարգարեն այս դրվագում
խորհրդանշում է
Քրիստոսին, որ գալով աշխարհ՝ խաչվեց և երրորդ օրը մեռելներից
հարություն առնելով՝
փրկություն շնորհեց մարդկությանը:
Հովնանի գրքի նպատակն է ցույց տալ, որ
Աստված միայն հրեաներինը չէ, այլ՝ բոլոր մարդկանցը: Այն կոչված է նախապատրաստելու հրեաներին
Մեսիայի արքայության համապարփակ գաղափարի ընկալմանը:
Նավումի մարգարեությունը
Նավում անունը թարգմանվում է «մխիթարիչ» և «զորացնող»: Եվ իրոք, Նավում մարգարեն մխիթարում և զորացնում էր մերձավորներին իր
հավատի և
հույսի շնորհիվ:
Գրքում նկարագրված իրադարձությունները թվագրվում են մոտավորապես մ. թ. ա. 616-612 թթ.: Այն բովանդակում է դատավոր
Աստծո հայտնությունը,
օրհնություններ և սպառնալիքներ, ինչպես նաև
մարգարեություն Նինվե քաղաքի մոտալուտ կործանման ու դրա պատճառների մասին:
Հեղինակի լեզուն այնքան արտահայտիչ է և գունեղ, որ շատերը նրան համարում են
Իսրայելի մեծագույն բանաստեղծներից մեկը:
Ամբակումի մարգարեությունը
Գրվել է մ. թ. ա. 609-597 թթ. Միջև ընկած ժամանակաշրջանում, երբ
Երուսաղեմն առաջին անգամ գրավվեց Նաբուքոդոնոսոր արքայի կողմից:
Ամբակումի
մարգարեությունը Աստծո վկայությունն է Իր իսկ մասին՝ ի հեճուկս
կռապաշտության: Այն ընդգրկում է մարգարեի երկխոսությունն
Աստծո հետ, մտորումներ ամբարտավան ու դաժան ստրկացնողների ճակատագրի վերաբերյալ, ինչպես նաև մարգարեի
հավատի խոստովանության
աղոթքը: Վերջինս իբրև
սաղմոս կատարվել է
աստվածպաշտական արարողությունների ժամանակ:
Սոփոնիայի մարգարեությունը
Սոփոնիան
Երեմիայի ժամանակակիցն է և իր
մարգարեական գործունեությունը ծավալել է Հոսիա թագավորի օրոք՝ մ. թ. ա. VII դ. երկրորդ կեսին:
Գիրքը կազմվել է հավանաբար նրա
մահից հետո: Գրքի հիմքում ընկած են մարգարեի
քարոզները և
օրհներգությունները, որոնք պատմում են ազգերի դատաստանի և այնուհետև
Մեսիայի արքայության հաստատման մասին:
Անգեի մարգարեությունը
Անգեն 70-ամյա
բաբելոնյան գերությունից վերադարձած
Իսրայելի ժողովրդի մարգարեն է: Նա ապրել է մինչև
Երուսաղեմի երկրորդ տաճարի
օծումը: Մարգարեի խոսքերը գրառվել են մ. թ. ա. 520 թ.:
Գրքի հիմնական միտքը տաճարի կառուցման անհրաժեշտությունն է
մեսիական արքայության նախօրեին: Անգեի գիրքը
Մեսիայի գալստյան նկատմամբ
հավատի վկայությունն է, հակառակ հրեաների ընդհանուր թերահավատության և հուսահատական տրամադրությունների:
Զաքարիայի մարգարեությունը
Զաքարիա մարգարեն հոգևորական էր և Անգե մարգարեի ժամանակակիցը: Նրա
քարոզչության սկիզբը համարվում է մ. թ. ա. 520 թ.:
Գրքում զետեղված է
Աստծո դիմումը ժողովրդին, ինչպես նաև մարգարեի 9
տեսիլքները: Զաքարիան
մարգարեացել է, որ վերականգնվելու է Դավթի տունը, և հեզ ու
խոնարհ Մեսիան մտնելու է Սուրբ քաղաք՝
Երուսաղեմ, ոչ թե մարտական նժույգով, այլ ավանակի վրա նստած:
Մաղաքիայի մարգարեությունը
Մաղաքիայի մասին մեզ հայտնի է միայն այն, որ նրա գործունեությունը ծավալվել է մ. թ. ա. 480-460 թթ.:
Գրքում մարգարեն խոսում է
աստվածպաշտական կարգը՝
ծեսերը և
զոհաբերությունները չպահպանելու անթույլատրելիության մասին: Նաև
մարգարեանում է
Փրկչի գալստյան մասին, որին նախորդելու է Նրա մեծ ավետաբերը՝ ս.
Հովհաննես Մկրտիչը:
Երեմիայի մարգարեությունը
Մ. թ. ա. 626 թ., տակավին պատանի հասակում, Երեմիան
մարգարեական ծառայության է կանչվում և իր կյանքն անցկացնում առանձնության մեջ՝ երբևէ չարժանանալով
սիրո և գնահատանքի: Գրքում զետեղված են մարգարեի նախազգուշացումները՝ ուղղված Հրեաստանին և
Երուսաղեմին, կանխասացություններ հեթանոսների մասին, ինչպես նաև դրվագներ նրա կյանքից:
Երեմիան բացահայտում է ճշմարիտ
աստվածպաշտության էությունը. Տերը բարեհաճ չէ արտաքին արարողությունների հանդեպ, եթե դրանց չի համապատասխանում
աղոթողի ներքին տրամադրությունը:
Բարուքի թուղթը (երկրորդականոն)
Գրվել է
բաբելոնյան գերության ժամանակ և ուղարկվել
Երուսաղեմ աստվածպաշտական հավաքներում ընթերցելու համար: Այն կազմված է 4 անկախ մասերից:
Առաջինը պատմական առաջաբան է, որը պարզաբանում է գրքի ստեղծման հանգամանքները և նպատակը: Երկրորդը
մեղքերի խոստովանության աղոթք է՝ փոխառված
Դանիել մարգարեի գրքից՝ որոշ հատվածների կրճատմամբ: Երրորդ մասը խորհրդածություն է
իմաստության մասին, իսկ չորրորդը մխիթարության և քաջալերանքի խոսք է
Երուսաղեմին՝
մեսիական խոստումների հիշեցմամբ:
Երեմիա մարգարեի ողբը
Երուսաղեմի կործանումից հետո մ. թ. ա. 587 թ. գրված այս երկը եղերերգական բնույթ ունի: Ըստ երևույթին այն ընթերցվել է
ծեսերի ժամանակ, որոնք շարունակում էին կատարվել ավերված տաճարի տեղում:
Հեղինակը՝ Երեմիան, սրտակեղեք արտահայտություններով նկարագրում է քաղաքի և նրա բնակիչների վշտալի վիճակը: Սակայն գրքում առկա են նաև խորին
զղջումը և աներեր ապավինությունն առ
Աստված, ինչը և առանձնահատուկ գեղեցկություն է հաղորդում գրքին:
Դանիելի մարգարեությունը
Գրքում պատմվում է
բաբելոնյան գերության ընթացքում
Դանիել մարգարեի փորձությունների մասին: Նրանում զետեղված
մարգարեություններն ընդգրկում են համաշխարհային հեթանոսական տերության անկումը և
Մեսիայի արքայության վերջնական հաստատումը:
Եզեկիելի մարգարեությունը
Գիրքը բովանդակում է հանդիմանություններ և ահեղ նախազգուշացումներ՝ ուղղված
իսրայելացիներին Երուսաղեմի պաշարման նախօրեին: Որպես
Մովսեսի օրենքի նախանձախնդիր պահապան՝ նա պատիժ է կանխահայտնում հեթանոսներին ու նրանց կամակիցներին, ինչպես նաև մխիթարում է հրեաներին՝ խոստանալով լավագույն ապագա:
Գրքում կարևորագույն տեղ է գրավում Եզեկիելի
տեսիլքների նկարագրությունը, որոնք արտացոլում են աստվածային առեղծվածի առջև
մարգարեի ապրած սրբազան
երկյուղը:
Նոր Կտակարանի գրքերը
Նոր Կտակարանը բաղկացած է 27 գրքից: Այն վկայարանն է նոր
ուխտի, որ Հիսուս
Քրիստոսի արյունով կնքվեց
Աստծո և մարդկանց միջև: I դ. երկրորդ կեսում հիմնականում հունարենով գրված նորկտակարանյան գրքերը բաժանվում են հետևյալ խմբերի.
ա. Ավետարաններ,
բ. Գործք առաքելոց,
գ. Առաքելական թղթեր,
դ. Հովհաննես առաքյալի Հայտնությունը:
Ավետարաններ
Ավետում են
Քրիստոսի գալստյան և հաղթանակի լուրը, ներկայացնում Հիսուսի կյանքի և
առաքելության նկարագրությունը:
Ավետարանները 4-ն են և կոչվում են իրենց հեղինակների անուններով՝ ըստ
Մատթեոսի, ըստ
Մարկոսի, ըստ
Ղուկասի և ըստ
Հովհաննեսի: Առաջին 3 Ավետարաններն իրենց լեզվի, նյութի և դասավորության նմանության պատճառով կոչվում են համատեսական, իսկ չորրորդ՝
Հովհաննեսի Ավետարանը զգալիորեն տարբերվում է մյուսներից թե՛ շարադրանքով և թե՛ առավել
աստվածաբանական բովանդակությամբ:
Ավետարան ըստ Մատթեոսի
Գրվել է հրեա
քրիստոնյաների համար, հավանաբար 70-80-ական թթ.:
Մատթեոսը Քրիստոսին ներկայացնում է իբրև Հին Կտակարանում բազմիցս վկայված, խոստացված
Փրկչի: Ուստի և նրա
Ավետարանը սկսվում է
Քրիստոսի ծննդաբանությամբ և լի է հինկտակարանյան
մարգարեություններով ու դրանց կատարման հավաստումով: Գիրքն ընդգրկում է Տիրոջ ծննդյան, մանկության,
մկրտության, Նրա
քարոզության և հրաշագործությունների նկարագրությունը, ինչպես նաև Նրա հայտնի
Լեռան քարոզը, մուտքը Երուսաղեմ (տե՛ս
Ծաղկազարդ) և չարչարանքների ու
հարության պատմությունը:
Ավետարան ըստ Մարկոսի
Մարկոսի Ավետարանն ամենակարճն է և ամենահինը՝ գրված 64 թ. վերջին՝
դարձի եկած հեթանոսների մեջ Հիսուս
Քրիստոսի աստվածության հանդեպ
հավատը հաստատելու նպատակով:
Այն բովանդակում է
Հովհաննես Մկրտչի քարոզությունը, Տիրոջ
մկրտությունը և անապատի
փորձությունը, Նրա գործունեությունը Գալիլիայում,
Պետրոսի զղջումը, Հիսուսի
պայծառակերպությունը, մուտքը Երուսաղեմ (տե՛ս
Ծաղկազարդ), այնուհետև չարչարանքները և
հարությունը:
Ավետարան ըստ Ղուկասի
Ամենայն հավանականությամբ, գրվել է մինչև 70 թ.: Գրքում առավել ամբողջական, քան մյուս Ավետարաններում, ներկայացված է
Քրիստոսի երկրային կյանքի պատմությունը:
Ավետարանը պատմում է
Հովհաննես Մկրտչի ծննդյան, Հիսուսի ծննդյան ու մանկության, Գալիլիայում Նրա գործունեության,
Երուսաղեմ մտնելու (տե՛ս
Ծաղկազարդ) և
քարոզելու, չարչարանքների և
հարության մասին:
Ղուկասի Ավետարանում առանձնահատուկ գորովանքով է ներկայացված
Աստծո սերը խոնարհների, աղքատների, զրկվածների և օտարականների հանդեպ:
Ավետարան ըստ Հովհաննեսի
Այս
Ավետարանը գրվել է 90-ական թթ.:
Հովհաննես ավետարանիչն այն սկսում է յուրօրինակ
աստվածաբանական նախաբանով.
Քրիստոս Աստծո Խոսքն է, Որով ստեղծվեց ամեն ինչ, Ով մեր
փրկության համար մարմին առավ և բնակվեց մեր մեջ:
Ավետարանչի նպատակն է, որ մենք հավատանք, որ Հիսուսը
Քրիստոսն է՝
Աստծո Որդին, և Նրա անունով հավիտենական կյանքն ընդունենք [տե՛ս
Հովհ. 20.31]:
Այնուհետև նկարագրվում են Տիրոջ անապատի
փորձությունը և դրան հաջորդած զանազան հրաշքներ, որոնք բացահայտում են, որ Նա
Աստծո Որդին է և խոստացված
Փրկիչը:
Գործք առաքելոց
Գրվել է
Ղուկաս ավետարանչի կողմից մինչև 70 թ.՝ իբրև շարունակություն իր
Ավետարանի: Գրքի նպատակն է ներկայացնել, թե ինչպես
առաքյալների միջոցով
Քրիստոսի ավետարանը տարածվեց «Երուսաղեմում, ամբողջ Հրեաստանում ու Սամարիայում և մինչև երկրի ծայրերը» [
Գործ. 1.8]: Գրքում նշվում է
Սուրբ Հոգու դերը, որ
Պենտեկոստեի օրը իջնելով աշակերտների վրա՝ զորացրեց,
շնորհներ բաշխեց և առաջնորդեց նրանց աստվածային ծրագրերն իրագործելու:
Գրքի մի շարք ճառերում ամփոփվում է քրիստոնեության
վարդապետութունը:
Առաքելական թղթեր
Առաքյալների գրած թղթերը՝ նամակները, 21-ն են, որոնցից 14-ը պատկանում է
Պողոս առաքյալին:
Նրա թղթերը, որոնք գրվել են որոշակի առիթներով, ուղղված են կոնկրետ անձանց ու համայնքների և պարունակում են բազմաթիվ անմիջական խրատներ ու գովեստներ, քաջալերանքի և հանդիմանության խոսքեր, ինչպես նաև որոշ անարդար մեղադրանքների դիմագրավումներ: Այնուհանդերձ նրանք բովանդակում են շատ ընդհանուր
վարդապետական սկզբունքներ, ընդ որում՝ այնպիսի խոր և ամփոփ մատուցմամբ, որ
Եկեղեցու կողմից միշտ ճանաչվել են իբրև քրիստոնեական
վարդապետության աղբյուր:
Մնացած 7 թղթերը (
Հակոբոս և
Հուդա առաքյալների 1-ական,
Պետրոս առաքյալի 2 և
Հովհաննես առաքյալի 3 թղթերը) կոչվում են ընդհանրական, որովհետև, ի տարբերություն
Պողոսի թղթերի, առավել ընդհանրական բնույթ ունեն և հիմնականում հասցեագրված են ընդհանուր
Եկեղեցուն:
Պողոս առաքյալի թուղթը հռոմեացիներին
Այս գիրքը, որը գրվել է շուրջ 58 թ., զետեղված է
Պողոսի թղթերի ամենասկզբում, քանի որ նրա մեջ առավել ամբողջական է շարադրված
առաքյալի աստվածաբանական ուսմունքը, որն առ այսօր հսկայական ազդեցություն ունի քրիստոնեական մտքի զարգացման վրա:
Թուղթը գրվել է մարդու արդարացման վերաբերյալ Հռոմի հրեական և
հեթանոսական ծագում ունեցող
քրիստոնյաների միջև եղած տարաձայնության առիթով: Այստեղ ցույց է տրված, որ ճշմարիտ կյանքն
Աստծո մեջ և փրկությունը չեն կարող ձեռք բերվել ո՛չ
հեթանոսական «
իմաստությամբ», ո՛չ էլ հրեական
օրենքի կանոնների պահպանմամբ (որը սովորեցնում է, թե ինչպես պետք է ապրի հավատացյալը, սակայն չի օգնում պահել
պատվիրանները), այլ՝
Քրիստոսին հավատալու շնորհիվ, քանզի Նա Իր
փրկագործությամբ մեղավորներին հաշտեցրեց Հայր
Աստծո հետ և մարդկանց միավորեց Իր հետ:
Այնուհետև
առաքյալը բացահայտում է այդ
հավատի հատկությունները և շարադրում նրանից բխող պարտականությունները՝ հիմնված հնազանդության և
սիրո վրա, քանզի «սերն է օրենքի լրումը» [
Հռոմ. 13.10]:
Պողոս առաքյալի Ա և Բ թղթերը կորնթացիներին
Քարոզելով Կորնթոս քաղաքում 50-52 թթ.՝
Պողոս առաքյալն այնտեղ ստեղծեց մեծ և ծաղկուն քրիստոնեական մի համայնք: Կորնթոսը հունական մշակույթի օջախ էր և տարբեր կրոնների ու գաղափարական հոսանքների խաչմերուկ: Հայտնի էր այնտեղ տիրող անառակությամբ: Այդ
հեթանոսական միջավայրում,
առաքյալի մեկնումից շատ չանցած, նորադարձների համար դժվարություններ են ծագում, որոնք վերածվում են ճգնաժամի՝ երկպառակություն, անբարոյականություն,
կռապաշտություն, անհավատություն
համընդհանուր հարության նկատմամբ և այլն:
Այս ամենը հաղթահարելու գործում նրանց օգնելու նպատակով
Պողոս առաքյալը 57 թ. գրում է իր առաջին թուղթը:
Նույն թվականի վերջում առաքյալը գրում է իր երկրորդ նամակը, որն առավելապես ջատագովական բնույթ ունի: Այն կոչված է սուտ
վարդապետների հերյուրանքներից պաշտպանելու իր
քարոզած ավետարանական
ճշմարտությունը և իր
առաքելական իրավունքը:
Պողոս առաքյալի թուղթը գաղատացիներին
Գրվել է Եփեսոս քաղաքից, որտեղ
առաքյալը գտնվել է 54-57 թթ.:
Գաղատիան Հռոմեական կայսրության՝ Փոքր Ասիայում գտնվող մարզերից մեկն էր: Տեղի համայնքում, որի անդամները հիմնականում նախկին
հեթանոսներ էին, անվստահություն է առաջանում
Պողոսի՝ իբրև
հեթանոսներ առաքյալի հանդեպ, ինչը վերջինիս բացակայության ընթացքում վերածվում է բացահայտ թշնամանքի: Իմանալով, որ հակառակորդները վիճարկում են իր լիազորությունների օրինականությունը և իր
քարոզության ճշմարտացիությունը,
Պողոսը գրում է խոր վշտով տոգորված մի նամակ, ուր վկայում է, որ իր
առաքելությունը ինքն Աստծուց է ստացել, ոչ թե մարդկանցից:
Միաժամանակ անդրադառնալով հրեա սուտ
վարդապետներին, որոնք ուսուցանում էին, թե
քրիստոնյաները պետք է ենթարկվեն
օրենքին ու
թլփատությանը, նա գրում է, որ մարդն
արդարանում է ոչ թե
օրենքի գործադրությամբ, այլ
Քրիստոսի հանդեպ
հավատով: Վերջում
առաքյալը կոչ է անում գաղատացիներին ապրել ըստ
Սուրբ Հոգու և չհետևել մարմնի ցանկություններին:
Պողոս առաքյալի թուղթը եփեսացիներին
Առավել հավանական է, որ այս թուղթը գրվել է 63 թ.:
Առաքյալի ուշադրության կենտրոնում
Եկեղեցու՝ որպես
Քրիստոսի մարմնի խնդիրն է: Նա քննարկում է հրեաների և քրիստոնեությանը դարձած հեթանոսների փոխհարաբերության հարցը՝ ցույց տալով, որ
Քրիստոս սպանեց թշնամությունը, որպեսզի Իրենով «խաղաղություն հաստատի և Իր խաչով հաշտեցնի երկուսին մեկ մարմնի մեջ Աստծո հետ» [
Եփես. 2.15-16]:
Թղթում
առաքյալը կոչ է անում եփեսացիներին ապրել այնպիսի կյանքով, որ
Քրիստոսի հետ միությունը իրականություն դառնա
Եկեղեցու մեջ, ընտանիքում և այլուր՝
սիրով, հնազանդությամբ և հոգատարությամբ:
Պողոս առաքյալի թուղթը փիլիպեցիներին
Այս մակեդոնական քաղաքում 50-52 թթ.
Պողոսը ստեղծել էր մի փոքրաթիվ համայնք: Գիտենալով նրա անդամների նվիրվածությունը և հավատարմությունն իր հանդեպ՝
առաքյալը բանտարկության ընթացքում միայն նրանցից էր նյութական օգնություն ընդունում: Այս թուղթը, որ գրվել է հավանաբար 62-63 թթ.,
Պողոսի երախտագիտության արտահայտությունն է, ուր նա ձգտել է պաշտպանել իր
սիրելի հոտին նրան սպառնացող բազմաթիվ վտանգներից: Այն բովանդակում է նաև
առաքյալի կոչը միասնության և
խոնարհության, որի կերպարը հանդիսանում է Ինքը
Քրիստոս:
Այս թուղթը կոչվում է ուրախության թուղթ. ուրախություն, որն արդյունք է Տիրոջը հավատարիմ լինելու գիտակցության:
Պողոս առաքյալի թուղթը կողոսացիներին
Այս փոքրասիական քաղաքում ևս քրիստոնեական համայնք կար, որը ստեղծվել էր
Պողոս առաքյալի հանձնարարությամբ՝ նրա աշակերտի կողմից: 60-ական թթ. այնտեղ ի հայտ եկան բարոյալքության նշաններ, և վտանգ առաջացավ հավատալ կեղծ
վարդապետությունների, որոնք ուսուցանում էին
փրկության համար պաշտամունք մատուցել
հրեշտակներին,
թլփատվել, սննդի նկատմամբ խիստ
օրենքներ կիրառել և այլն: Այս առիթով
առաքյալը գրեց մի նամակ, երբ 61-63 թթ. բանտարկված էր Հռոմում:
Իր թղթում
Պողոս առաքյալը հիշեցնում է, որ
փրկությունը միայն
Քրիստոսով է, և պետք չէ հետևել մարդկային պատիր ուսմունքների և
իմաստություն փնտրել որևէ փիլիսոփայության կամ ավանդության մեջ:
Պողոս առաքյալի Ա և Բ թղթերը թեսաղոնիկեցիներին
Թեսաղոնիկում՝ Հռոմեական կայսրության գլխավոր նավահանգիստներից մեկում, գտնվում էր
Պողոս առաքյալի կողմից 50 թ. ստեղծված մի համայնք:
Առաջին թուղթը, որը գրվել է 50-51 թթ. ձմռանը,
առաքյալի հայրական ուղերձն է այդ համայնքին, որով նա իր գոհությունն է հայտնում
Աստծուն համայնքի դրսևորած
հավատի և
սիրո համար: Միաժամանակ ամրապնդում է տատանվողներին և խրատում մոլորվածներին: Նամակի կենտրոնական թեման
Քրիստոսի հարությունն է և Նրա երկրորդ գալուստը փառքով:
Հավանաբար մի քանի ամիս անց
Պողոսը թեսաղոնիկեցիներին է առաքում իր երկրորդ ուղերձը: Այն պարզաբանում է, որ
Աստծո դատաստանը լինելու է
սատանայի զորությամբ գործող Դերաքրիստոսի՝ Նեռի հայտնվելուց հետո (տե՛ս
Աշխարհի վախճան): Իսկ այդ սպասման ընթացքում
քրիստոնյաները չպիտի փոխեն իրենց սովորական կենսակերպը, այլ քրտինքով վաստակեն իրենց հացը, խույս տան ծուլությունից և հարատևեն աղոթքի ու բարի գործերի մեջ:
Պողոս առաքյալի Ա և Բ թղթերը Տիմոթեոսին
Առաքյալի՝ Տիմոթեոս և Տիտոս
եպիսկոպոսներին հասցեագրած նամակները կոչվում են հովվական թղթեր, քանի որ պարունակում են ցուցումներ՝ ուղղված
Եկեղեցու հովիվներին:
Տիմոթեոսը քրիստոնեություն ընդունած հրեուհու և հեթանոսի զավակ էր՝ մանկուց քաջատեղյակ Սուրբ Գրքին: Նա դարձավ
Պողոս առաքյալի աշակերտն ու մերձավոր գործակիցը: Նրան ուղղված առաջին թղթում, որը գրվել է մոտ 65 թ., երբ նա Եփեսոսի
եպիսկոպոսն էր,
առաքյալը ցուցումներ է տալիս հովվական ծառայության, ինչպես նաև հովվի անձնական հատկանիշների վերաբերյալ՝ ուսուցանելով, թե ինչպես պետք է գործակցել հավատացյալների հետ՝ «Քրիստոսի բարի պաշտոնյան» [
Ա Տիմ. 4.6] լինելու համար:
Երկրորդ թուղթը, որն առաջինի շարունակությունն ու լրացումն է և հանդիսանում է
առաքյալի կտակը իր «սիրելի որդուն», գրվել է 67 թ.-ից ոչ ուշ: Այն ամփոփում է
առաքյալի խրատները՝ ուղղված
Եկեղեցու անդամներին, ինչպես նաև նրա կոչը՝ «որպես Հիսուս Քրիստոսի բարի զինվոր» [
Բ Տիմ. 2.3]
արիաբար դիմագրավել ոչ միայն արտաքին թշնամիների հալածանքներին, այլև կեղծ
վարդապետների հարձակումներին:
Պողոս առաքյալի թուղթը Տիտոսին
Տիտոսը, որ սկզբում հեթանոս էր,
դարձի գալով
Պողոս առաքյալի շնորհիվ, դարձավ նրա մերձավորագույն գործակիցներից մեկը: Իր առաջին և երկրորդ բանտարկությունների միջև այցելելով Կրետե կղզի՝
առաքյալն այնտեղ
եպիսկոպոս նշանակեց Տիտոսին՝ նրան հանձնարարելով երեցներ կարգել կղզու բոլոր քաղաքներում: Նոր ասպարեզում իր հավատարիմ աշակերտին քաջալերելու նպատակով էլ
Պողոսը գրեց այս՝ հովվական ցուցումներ պարունակող ուղերձը:
Պողոս առաքյալի թուղթը Փիլիմոնին
Այս թուղթն ուղղված է փոքրասիական
Եկեղեցիներից մեկի անդամ Փիլիմոնին՝ վերջինիս փախստական ստրուկի վերադարձի առիթով:
Առաքյալը, չհրամայելոով և բնավ չպարտադրելով իր կամքը, մեղմորեն հորդորում է Փիլիմոնին, որ նա ների քրիստոնեություն ընդունած ստրուկին և նրան ընդունի որպես սիրելի եղբոր: Այս նամակը կարևոր նշանակություն ունի՝ հասկանալու համար
Պողոս առաքյալի վերաբերմունքը ստրկատիրության խնդրին և ցույց է տալիս, թե ինչպես կարող են
Քրիստոսի հանդեպ
հավատն ու
սերը էապես բարեփոխել մարդկային փոխհարաբերությունները:
Պողոս առաքյալի թուղթը եբրայեցիներին
Ենթադրվում է, որ այս թուղթը գրվել է 60-ական թթ. վերջին՝ ուղղված հրեա
քրիստոնյաներին, որոնք հալածանքների և մովսիսական
օրենքի կույր հետևորդների հարձակումների պատճառով ցանկանում էին հեռանալ քրիստոնեությունից՝ խորհելով, թե մովսիսական
աստվածպաշտությունը թերևս անգերազանցելի է և անփոխարինելի:
Ձգտելով զորացնել
քրիստոնյաների հավատը՝
առաքյալը ցույց է տալիս, որ
Քրիստոս Աստծո Որդին է, Նրա էության պատկերը: Նա Աստծո կողմից կարգված հավիտենական
քահանա է ըստ
Մելքիսեդեկի կարգի, Նրա
քավչական մահը գերազանցում է ղևտական արարողություններին և կենդանական
զոհաբերություններին, որոնք ընդամենը նախօրինակն ու ստվերն էին
Քրիստոսի: Ուստի Նա գերիվերո է Հին ուխտի
մարգարեներից,
քահանաներից ու
հրեշտակներից, և Նրա հանդեպ ճշմարիտ
հավատը մարդուն ազատագրում է
մեղքից և
մահից:
Հակոբոս առաքյալի ընդհանրական թուղթը
Հեղինակն է
Հակոբոս Տյառնեղբայրը: Այս թուղթը, որ գրվել է 50-62 թթ. միջև, կարելի է համարել ասույթների և կարճ խրատների մի ժողովածու՝ ուղղված աշխարհով մեկ սփռված համայն
Իսրայելի ժողովրդին: Հեղինակը կենդանի խոսքով բացահայտում է քրիստոնեական ճշմարիտ վարքի
խորհուրդը, դիտարկում մի շարք հարցեր (հարստություն և աղքատություն,
փորձություն, լեզվի չափավորություն,
իմաստություն և այլն): Այս նամակում առանձնահատուկ կերպով շեշտվում է
հավատը գործով արտահայտելու կարևորությունը:
Պետրոս առաքյալի Ա և Բ ընդհանրական թղթերը
Պետրոսի առաջին թուղթն ուղղված է Փոքր Ասիայի
քրիստոնյաներին, որոնք
փորձությունների և հալածանքների շրջան էին ապրում:
Առաքյալը քաջալերում է նրանց՝ հիշեցնելով
Քրիստոսի չարչարանքները,
մահը,
հարությունը և խոստացված գալուստը: Նա հորդորում է բոլոր
քրիստոնյաներին ապրել
սուրբ կյանքով, հնազանդ լինել երկրային իշխանություններին և երբեք չկորցնել Տիրոջ արդար դատաստանի
հույսը:
Երկրորդ թուղթը
առաքյալի կտակն է, որով նա հորդորում է հավատացյալներին անսասան պահել
հավատը և խուսափել սուտ
վարդապետություններից: Այս նամակի գլխավոր գաղափարը
Քրիստոսի երկրորդ գալուստն է, որը հապաղում է, քանզի Աստված կամենում է, որ բոլորն
ապաշխարեն:
Հովհաննես առաքյալի Ա ընդհանրական թուղթը
68. թ. գրված այս նամակում
Հովհաննես առաքյալը կոչ է անում
քրիստոնյաներին հեռու մնալ Հիսուսի աստվածությունը մերժող հերձվածներից և քրիստոնեությանն անհարիր օտարամուտ գաղափարներից, ապրել
սուրբ վարքով, քայլել
լույսի մեջ, սիրել միմյանց և մխիթարվել հավիտենական երանության
հույսով:
Հովհաննես առաքյալի Բ ընդհանրական թուղթը
Հովհաննեսի Բ և Գ նամակները
առաքյալների ընդհանրական թղթերի մեջ բացառություն են կազմում այն առումով, որ հասցեագրված են որոշակի անձանց:
Այս թղթում
Հովհաննես առաքյալն իրեն անվանում է երեց, իսկ նամակը հասցեագրում է ոմն Կյուրիայի և նրա որդիներին, որ, անտարակույս, վերաբերում է տեղական
Եկեղեցիներից մեկին: Կոչ է անում հարատևել
սիրո և
ճշմարտության մեջ և զգուշանալ սուտ
վարդապետներից:
Հովհաննես առաքյալի Գ ընդհանրական թուղթը
Առաքյալի այս թուղթը հասցեագրված է Գայոսին՝
Եկեղեցու առաջնորդներից մեկին: Հեղինակը դրվատում է նրան հավատարմության և մատուցած հոգևոր ծառայությունների համար, ինչպես նաև զգուշացնում է ոմն Դիոտրեփեսից:
Հուդա առաքյալի ընդհանրական թուղթը
Այս համառոտ ուղերձում, որ գրվել է հրեա
քրիստոնյաների համար,
Հուդա առաքյալը մերկացնում է կեղծ
վարդապետներին նրանց պղծությունների, անառակության և Տիրոջ ու
հրեշտակների դեմ ուղղված հայհոյանքների համար՝ նշելով, որ այդ ամենի դիմաց նրանք խստագույնս պիտի պատժվեն:
Հովհաննես առաքյալի Հայտնությունը
Նոր Կտակարանի, հետևաբար և Աստվածաշունչ Մատյանի վերջին գիրքը՝ գրված Պատմոս կղզի աքսորված
Հովհաննես առաքյալի կողմից,
մարգարեական է: Այն կազմված է
տեսիլքներից ու
հայտնություններից, լի է այլաբանությամբ և
խորհրդանիշներով: Հոգևոր հափշտակության մեջ հեղինակը տեսնում է Տեր Հիսուս
Քրիստոսին, Որը հրամայում է Իր հակիրճ ուղերձները հղել Փոքր Ասիայի 7
Եկեղեցիներին: Այնուհետև պատկերվում են աշխարհին սպասվող ապագա իրադարձությունները՝ չընդհատվող պայքարը բարի և չար ուժերի միջև, որն ավարտվում է
սատանայի ու նրա ծառաների վերջնական պարտությամբ,
երկնքի ու երկրի վերափոխմամբ և
Աստծո Գառի ու Նրա հավատարիմների հավիտենական հաղթանակով: