ՍՐԲԱՊԱՏԿԵՐ
id451Սրբապատկեր է կոչվում այն կրոնական ստեղծագործությունը, որը ներկայացնում է Աստվածորդու,
Աստվածածնի,
սրբերի կամ
սուրբգրային և առհասարակ կրոնական բովանդակությամբ պատկերներ և դրանով կրում է սրբազան իմաստ ու նշանակություն: Լայն իմաստով՝այն կարող է լինել
որմնանկար կամ խճանկար,
մանրանկար կամ կիրառական արվեստի նմուշ, ինչպես նաև հաստոցային բնույթի միջին չափսի ստեղծագործություն՝ կատարված փայտի, կտավի կամ այլ նյութի վրա: Ավելի նեղ իմաստով՝ քրիստոնեական մշակույթի տեսության մեջ այսօր «սրբապատկեր» բառը (խոսքը հունարեն «էյկոն»-ի մասին է, որը բառացի նշանակում է կերպար, պատկեր, նմանություն) առավել հաճախ կիրառվում է հաստոցային բնույթի, մանավանդ՝ փայտի վրա որոշակի պատկերագրական
կանոնով կատարված ստեղծագործության նկատմամբ: Սակայն, վերջին իմաստով, սրբապատկերը
Հայ Եկեղեցում այնպիսի տարածում ու զարգացում չի ունեցել, ինչպես մյուսներում, այլ պահպանում է իր նախնական ընդարձակ իմաստը՝ վերաբերելով բոլոր տեսակի սրբազան պատկերներին՝ անկախ նրանց նյութից, չափսից և անգամ կատարման պատշաճ մակարդակից: Քանզի սրբանկարին սրբազան նշանակությամբ է օժտում ոչ թե պատկերի
կանոնականությունը կամ գեղագիտական արժանիքը, այլ նրանում պատկերված անձի կամ իրողության
սրբազանության հանգամանքը, մանավանդ՝ հատուկ
օրհնություն ստանալուց հետո, որով այն դառնում է պաշտամունքային առարկա: Շատ սրբապատկերներ մեծ համբավ ունեն ոչ թե գեղարվեստական բարձր արժեքի շնորհիվ, այլ՝ իրենց հրաշագործ զորության:
Եվ այնուհանդերձ,
Եկեղեցու հայրերը որոշակի նախանձախնդրությամբ հետամուտ են եղել, որ սրբապատկերը, իբրև
եկեղեցու աստվածպաշտական միջավայրում ներկայացող կարևոր ազդակ, թե՛
կանոնական և թե՛ գեղագիտական առումներով հնարավորինս համապատասխանի իր հոգևոր նշանակությանը: Այս պատճառով մշակվել են սրբապատկերի պատկերագրական սկզբունքները, և բնականաբար,
Եկեղեցու կողմից հիմնականում
օրհնվել և պաշտամունքային առարկա են դարձել այդ սկզբունքներին համապատասխանող սրբապատկերները: Սրբապատկերային
կանոն մշակելու անհրաժեշտությունը պայմանավորված է
Եկեղեցու վարդապետների կողմից պատկերին տրված մեծ նշանակությամբ և իմաստավորմամբ: Սրբապատկերի դերը
վարդապետները գրեթե համազոր են համարում հոգևոր խոսքին՝ այն համարելով
սուրբգրային պատմության, աստվածային
տնօրինության կամ
աստվածաբանական սկզբունքի
քարոզչության յուրահատուկ միջոց: Բնականաբար, նման դեր ունեցող առարկան պետք է ըստ ամենայնի պատշաճի իր բովանդակությանը՝ պարունակելով համապատասխան
խորհրդանիշներ, կերպարների յուրօրինակ վերարտադրություն և գծերի ու գույների անսովոր համադրություն, որոնցով դիտողի մեջ կտպավորի աստվածահաճ վարքի գեղեցկությունը, սրբակեցության ներքին զմայլանքը և
երկնային կյանքի վսեմությունը՝ հարուցելով հոգևոր խոհեր և մղելով
աղոթքի ու մտասքանչության: Այս պատճառով սրբապատկերային
կանոնին խորթ է կերպարի իրապաշտական մատուցումը. այն ապահովում է նրա առավել պայմանական-
խորհրդանշական բնույթը, որպեսզի հնարավորին չափ չնսեմացնի, այլ պատշաճ
խորհրդականությամբ ներկայացնի աննյութական-հոգևոր արժեքներով օժտված սուրբ անձանց և սրբազան իրողությունները: Այսպես սրբապատկերային
կանոնը, խորապես իմաստավորելով սրբապատկերի հոգևոր դերը
Եկեղեցու կյանքում, աներկբայորեն նպաստել է նաև նրա
խորհրդական ներգործության առավելացմանը՝ իբրև հավատացյալին
երկնքի հետ կապող,
աղոթքի ու բարոյական կատարելության դրդող և
մեղքի համար հանդիմանող, հիվանդությունը դարմանող և
չարիքից պահպանող
շնորհի աղբյուր:
* * *
Սրբապատկերները
Եկեղեցու կյանքում հայտնվել են դեռևս առաքելական
քարոզչության շրջանում: Սրբապատկերի նախօրինակը սերտորեն առնչվում է Հայաստանում քրիստոնեության տարածման պատմությանը՝
Աբգար թագավորի դարձի հետ կապված
ավանդությամբ, ըստ որի՝ իբրև առաջին սրբապատկեր հանդես է գալիս Տիրոջ անձեռակերտ պատկերը դաստառակի վրա: Մեկ այլ
ավանդությամբ՝ ս.
Բարդուղիմեոս առաքյալի միջոցով Հայաստան է բերվել ս.
Հովհաննես առաքյալի ստեղծած՝
Աստվածամոր հրաշագործ սրբապատկերը, որը երկար ժամանակ պահվել է Հոգյաց
վանքում:
Հաստոցային բնույթի շարժական սրբապատկերների հետագա օրինակներն ու հիշատակությունները Հայաստանում սակավաթիվ են՝ համեմատած այլ քրիստոնեական երկրների հետ, ինչը պայմանավորված է
Եկեղեցու բաժանության պատճառով հայ և հույն կրոնական մշակույթների փոխադարձ օտարացմամբ: Հայ
վարդապետները միառժամանակ մեծ վերապահություն են ցուցաբերել այլադավան
Եկեղեցիներից ներմուծվող սրբապատկերներին, մանավանդ՝ երբ պատկերված անձինք
Հայ Եկեղեցու համար անծանոթ սրբեր էին: Բացի այդ՝ փայտե սրբապատկերների հանդեպ նկատվում էր չափազանցված վերաբերմունք. շատ անգետ հավատացյալների կողմից պաշտվում էր ոչ թե պատկերվածը, այլ՝ առարկան: Նման շեղումների պատճառով Հայաստանում այդպիսի սրբապատկերը մեծ տարածում չի ստացել, և որոշակի առումով նրան փոխարինել է
խաչքարը և նրա վրա հաճախ հանդիպող հարթաքանդակ-սրբապատկերը: Այս հանգամանքը որոշ մասնագետների դրդել է
պատկերամարտության տարրեր փնտրել
Հայ Եկեղեցու վարդապետարանում: Սակայն սա հիմնավորված տեսակետ չէ, քանզի հայ
վարդապետները միշտ դատապարտել են
պատկերամարտությունը, իսկ սրբապատկերային արվեստը լիահուն զարգացում է ունեցել եկեղեցական կերպարվեստի բոլոր բնագավառներում՝ հաստոցայինից բացի:
Մեր օրերին հասած սրբապատկերի սքանչելի նմուշներ են պարունակում Հայաստանում ստեղծված բազմաթիվ մանրանկարներ ու
որմնանկարներ, հարթաքանդակներ և
ծիսական իրեր, որոնք լիովին համապատասխանում են սրբապատկերային արվեստի հոգևոր-գաղափարական սկզբունքներին: Սրբապատկերի մշակույթը Հայաստանում երբեմն ընդհատվել է կամ կորցրել իր փայլը՝ ոչ թե կապված
պատկերամարտության, այլ՝ բարդ պատմա-քաղաքական իրավիճակների հետ, երբ երկրում ընդհանրապես խաթարվել է մշակութային կյանքը: Անբարենպաստ քաղաքական պայմանների և օտար ազդեցությունների ուժգնացմամբ է բացատրվում նաև XVII-XIX դդ. հայ դասական եկեղեցական արվեստի, մասնավորապես՝ սրբապատկերի որոշակի շեղումը
կանոնականությունից և միախառնումը մի կողմից՝ արևմտաեվրոպական աշխարհականացման միտումների, մյուս կողմից՝ իշխող իսլամական ազգերի կերպարվեստի ազդեցությունների հետ: Այս շրջանում տարածում են գտնում նաև բազմաթիվ հաստոցային, միջին չափսի սրբապատկերներ՝ հիմնականում ստեղծված կտավի վրա: Այդ բնույթի պատկերները
եկեղեցում զետեղելը ավանդույթի ուժ ստացավ՝ փաստորեն փոխարինելով
որմնանկարին, ինչը հաճախ պայմանավորված էր վերջինիս ստեղծման պայմանների բացակայությամբ:
Այս շրջանի նորարարություններից է նաև ավագ
սեղանի ետնամասում բարձր խաչկալ կառուցելը և նրա վրա «
Աստվածամայրը Մանկան հետ» պատկերագրությամբ սրբապատկեր զետեղելը: Ձևավորվեց նաև
եկեղեցու մնացած մասերում շարժական սրբապատկերների տեղադրման որոշակի կարգ, ինչպես օրինակ՝
մկրտության ավազանի վերին մասում՝ «
Մկրտություն», ավագ
խորանի աջ և ձախ կողմերում՝
Թադեոս և
Բարդուղիմեոս, գլխավոր մուտքի կողքերին՝
Պողոս և
Պետրոս առաքյալներ, և այլն:
XX դ. Մեծ եղեռնի, ապա Հոկտեմբերյան հեղափոխության հետևանքով Հայաստանում սրբապատկերային արվեստն իր բոլոր բնագավառներում ընդհատ և անհետևողական բնույթ ստացավ՝ ավանդական սկզբունքներից զուրկ և կղերական հսկողությունից ազատ, դրսևորելով կամայական մեկնաբանություններ ու պատահական լուծումներ: Եվ միայն այսօր անկախ Հայաստանում նկատվում են խնդիրը վերանայելու և սրբապատկերային արվեստը պատշաճ մակարդակի վերադարձնելու որոշ միտումներ: