ՊԱՀՔ
id404Պահքը
աղոթքի և
ողորմության հետ ամբողջացնում է ստացական
առաքինությունները: Եթե
աղոթքով հարաբերվում ենք
Աստծո հետ, իսկ
ողորմությամբ՝ մերձավորի, ապա պահքը վերաբերում է սեփական անձին՝ նրա ներքին և արտաքին՝ հոգու և մարմնի կարգավորությանը:
Պահքը, առաջին հերթին վերաբերելով սննդին, ամենևին չի սահմանափակվում միայն դրանով: Բացի կերակրատեսակներին վերաբերող արգելքներից, պահքի ժամանակ մարդը պետք է իրեն պարտադրի յուրահատուկ, երբեմն արհեստական թվացող միջոցներով նվազեցնել բոլոր այն տպավորություններն ու հարաբերությունները, որոնք չեն առնչվում հոգևոր կյանքին:
Ի տարբերություն մյուս Առաքելական Եկեղեցիների՝ Հայ Եկեղեցում պահքը հիմնականում խիստ է, այսինքն՝ մերժվում է կենդանական ծագում ունեցող ցանկացած կերակուր՝ բացի մեղրից: Ոչ խիստ պահոց օրեր են համարվում միայն 5 տաղավար տոների նախօրեները (տե՛ս
Նավակատիք), որոնցում մատուցվող
ս. պատարագից հետո թույլատրվում են ձկնեղեն, ձու և կաթնեղեն: Ըստ
Եկեղեցու օրացույցի՝ բոլոր չորեքշաբթի և ուրբաթ օրերը պահոց օրեր են՝ բացառությամբ Ս. Ծննդյան ութօրեքի (տե՛ս
Աստվածահայտնություն) և
Հինանց շրջանի առաջին 40 օրերի: Շաբաթվա այս երկու օրերից բացի՝ հաստատված են նաև տևական պահոց շրջաններ: Դրանք են Մեծ պահքը, որը տևում է 7 շաբաթ և նախորդում է
Զատիկին, և՝ 10 շաբաթապահքերը, որոնք նախորդում են մյուս կարևոր
Եկեղեցական տոներին և հիմնականում կոչվում են նրանց անուններով: Տարվա առաջին շաբաթապահքը սկսվում է Մեծ պահքից 3 շաբաթ առաջ և կրում է Առաջավորաց պահք անվանումը:
Սահմանված կարգից բացի՝
բարեպաշտ քրիստոնյաները երբեմն անհատապես, որոշակի տևողությամբ պահք են պահում, մանավանդ ս.
հաղորդությանը պատրաստվելիս:
Պահքի առավել խիստ տեսակն է ծոմը՝ օրվա մեջ միայն մեկ անգամ կերակրվելը կամ առհասարակ օրն անսվաղ, այսինքն՝ առանց սննդի ու ջրի անցկացնելը, ինչին հավատացյալը դիմում է առավել խիստ
ապաշխարելու ցանկությունից կամ մեծ ջերմեռանդությունից: Իսկ մինչև ս.
հաղորդություն ստանալը օրվա սկզբից անսվաղ լինելը սահմանված է
կանոնով:
Պահքի նշանակությունը շատ մեծ է
բարեպաշտության մեջ: Իբրև
պատվիրան՝ այն տրված էր մարդուն ի սկզբանե՝
բարու և չարի գիտության ծառի պտղից ճաշակելու արգելքով: Աստվածադիր պահքի խախտմամբ մարդը վտարվեց
դրախտից և հեռացավ
Աստծուց: Վերադարձն առ
Աստված և մուտքն իմանալի
դրախտ՝ սուրբ
Եկեղեցի, ինչպես նաև նրանում հարատևելը մեծապես պայմանավորված են պահքով:
Քրիստոնեության առաջին դարերում պահքը նախորդում էր
մկրտությանը՝ իբրև նրան պատրաստվելու կարևորագույն պայմաններից մեկը: Տոներից առաջ սահմանված պահոց շրջանները
երախաների համար հատուկ փուլ էին համարվում՝
մկրտվելուց առաջ
ապաշխարելու և մարմինն ամբողջովին հոգուն հնազանդեցնելու, մարմնի երկրահակ ծանրությունից թոթափվելու և առանց ներքին արգելքների
երկնային շնորհն ընդունելու համար:
Եթե
մկրտությամբ մարդը վերադառնում է
դրախտ, ապա յուրաքանչյուր
մեղք սպառնում է նրան վտարվել
դրախտից, այսինքն՝ զրկվել աստվածային
շնորհից, քանզի
մեղանչելիս քրիստոնյան տրտմեցնում է
Սուրբ Հոգուն, Որով ինքը
մկրտվել է: Այս պատճառով
Եկեղեցու իմաստուն
ավանդությամբ հաստատված պահոց շրջանները դարձել են ոչ միայն
մկրտությանը նախապատրաստվելու, այլև
ապաշխարելով մկրտության շնորհի լեցունությունը վերստանալու ժամանակահատվածներ: Հնազանդվելով
Եկեղեցուն և պահելով նրանում հաստատված պահոց օրերը՝ հավատացյալը պատսպարվում է
մեղքի բազմահնար առիթներից, ընդունակ դառնում հոգևոր կատարելագործման՝ պատրաստ ընդունելու
Սուրբ Հոգու շնորհները և վայելելու
Աստծո մերձավորությունը:
Այսպես է իմաստավորվում պահքը, նրա յուրաքանչյուր շրջանը և օրը: Ուստի ճշմարիտ
քրիստոնյան, բարեխղճորեն պահելով այն, ոչ միայն իր հնազանդության պարտքն է կատարում, այլև պահեցողության շնորհիվ դյուրությամբ առաջադիմում է մյուս
առաքինություններում: